Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiți | 
 

 CFM-Moldova

In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Urmatorul
AutorMesaj
Adirmvl
V.I.P Member
V.I.P Member
Adirmvl

Numarul mesajelor : 7168
Reputatie : 9840
Data de inscriere : 06/04/2012

MesajSubiect: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 10:41

Veaceslav, cateva intrebari in legatura cu clipul postat:

1. AM-ul era in serviciu comercial? Sau e folosit in scop tehnic?
2. Mi se pare sau doar motorul celui de-al doilea vagon functiona?
3. Daca circula ca tren de calatori, se practica scoaterea vagoanelor remorca din compunerea AM-urilor? Pentru ca am prins pe traseu D1-uri, daca cu tot cu cele doua vagoane remorca.

Si in ultimul rand, o parere personala: nu stiu cum e pe rutele interne, dar cei responsabili de compunerea trenurilor ar trebui sa regandeasca acest aspect. In sensul in care pe Chisinau - Odesa si retur, respectiv Chisinau - Iasi, in vagoanele de clasa a III-a ale AM-urilor D1M cam batea vantul. Ideal ar fi sa renunte la vagonul remorca de clasa a III-a si sa il inlocuiasca cu unul de clasa a II-a. Sau, si mai bine, pentru rutele respective ar fi de preferat compuneri I II II I.
Sus In jos
Veaceslav_MD

Veaceslav_MD

Numarul mesajelor : 136
Localizare : CFM
Reputatie : 1401
Data de inscriere : 09/08/2015

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 10:52

Adirmvl a scris:
Veaceslav, cateva intrebari in legatura cu clipul postat:

1. AM-ul era in serviciu comercial? Sau e folosit in scop tehnic?
2. Mi se pare sau doar motorul celui de-al doilea vagon functiona?
3. Daca circula ca tren de calatori, se practica scoaterea vagoanelor remorca din compunerea AM-urilor? Pentru ca am prins pe traseu D1-uri, daca cu tot cu cele doua vagoane remorca.

Si in ultimul rand, o parere personala: nu stiu cum e pe rutele interne, dar cei responsabili de compunerea trenurilor ar trebui sa regandeasca acest aspect. In sensul in care pe Chisinau - Odesa si retur, respectiv Chisinau - Iasi, in vagoanele de clasa a III-a ale AM-urilor D1M cam batea vantul. Ideal ar fi sa renunte la vagonul remorca de clasa a III-a si sa il inlocuiasca cu unul de clasa a II-a. Sau, si mai bine, pentru rutele respective ar fi de preferat compuneri I II II I.

1. Pe linia respectiva trenul de calatori sunt anulate de la statia Rogojeni pana la Mateuti.
Automotorul este folosit de ПЧ (cei care se ocupa de reparatia/intretinerea terasamentului si traverselor), de cateva ori pe saptamana duce lucratorii pana la tunel unde are loc reparatia peretelui partial prabusit din cauza apelor.
2. Este posibila oprirea a unui din cele 2 motoare pentru a economisi motorina.
3. In practica la CFM au fost momente cand D1 a circulat si cu 5 vagoane (2 vag-motor + 3 vag-remorca) sau invers cum e si in video, numai 2 vag-motoare (Balti-Ocnita; Balti-Ungheni) din lipsa caaltorilor si economie de motorina.

Ce tine de trenul Chisinau-Odesa anul acesta el era supra solicitat si nu mai prindeai bilete cu vreo 2-3 saptamani.
Batea vantul in vag. de clasa III pentru ca cei de la casa de bilete vand in primul rand locurile in clasa I si II pentru ca sunt mai scumpe, chiar daca sunt libere locuri in Clasa III, ei spun ca sunt numai la clasa II si clasa I... si de nevoie deacum cumperi ce iti propune doamna de la casa, ca nu ai incotro...
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 5665
Reputatie : 7437
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 13:34

Am vazut pe youtube si motoare D1 modificate sa aiba post de conducere in celalalt capat.

https://www.youtube.com/watch?v=H8tWpIqq0VU
Sus In jos
Veaceslav_MD

Veaceslav_MD

Numarul mesajelor : 136
Localizare : CFM
Reputatie : 1401
Data de inscriere : 09/08/2015

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 14:02

dan tm a scris:
Am vazut pe youtube si motoare D1 modificate sa aiba post de conducere in celalalt capat.

https://www.youtube.com/watch?v=H8tWpIqq0VU

Sunt facute in depourile noastre, tot sunt destinate pentru deplasarile lucratorilor din ПЧ.
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 5665
Reputatie : 7437
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 14:17

Se citeste Pe Ci?

nu se foloseste si limba romana? cum ar fi in romaneste?
Sus In jos
Veaceslav_MD

Veaceslav_MD

Numarul mesajelor : 136
Localizare : CFM
Reputatie : 1401
Data de inscriere : 09/08/2015

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 15:11

dan tm a scris:
Se citeste Pe Ci?

nu se foloseste si limba romana? cum ar fi in romaneste?

nu se foloseste.
Toata documentatia la CFM este in limba rusa.
Convorbirile mecanicilor de locomotiva cu impiegatul de miscare, manevre, absolut totul este in limba rusa.

Pentru ca lucreaza personal cu varsta 50-60+....cu salarii mizere care se retine cu 3-6 luni.
Tineretul nu are de lucru, chiar si eu am terminat colegiul feroviar la specialitatea: Organizarea si dirijarea circulatiei trenurilor - si n-am avut de lucru...de aceea acum lucrez in alt domeniu.

Si nu cred ca iin timpul apropiat se va schimba ceva...tot in rusa va ramane...

Am o colega din colegiu, care s-a angajat la CFM dupa absolvire, chiar daca si am studiat specialitatea in limba de stat, ea oricum era nevoita sa invete totul de la inceput, in limba rusa la noul loc de munca Very Happy
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 5665
Reputatie : 7437
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 15:54

Interesant, probabil ai vazut pe forum aici ca ldh80 e tot tinea sus si tare cu unirea.

Sint oameni in Republica Moldova care sa nu stie deloc romaneste?
Sus In jos
Veaceslav_MD

Veaceslav_MD

Numarul mesajelor : 136
Localizare : CFM
Reputatie : 1401
Data de inscriere : 09/08/2015

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 16:11

dan tm a scris:
Interesant, probabil ai vazut pe forum aici ca ldh80 e tot tinea sus si tare cu unirea.

Sint oameni in Republica Moldova care sa nu stie deloc romaneste?

Sunt. Eu locuiesc in Balti, aici 70% sunt vorbitori de rusa, deoarece aici in perioada sovietica era o uzina strategica care facea niste locatore pentru sudmarine. Au fost adusi ingineri din diverse colturi ale Rusiei.... sau stabilit aici, au facut familii, copii, nepoti...

Eu locuiesc intr-un sector unde majoritatea locuitorilor sunt fosti lucratori ai uzinei, sunt foarte multe scoli in oras cu predare in limba rusa.
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 15058
Varsta : 30
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 17869
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 17:06

Reaboi Veaceslav a scris:
Batea vantul in vag. de clasa III pentru ca cei de la casa de bilete vand in primul rand locurile in clasa I si II pentru ca sunt mai scumpe, chiar daca sunt libere locuri in Clasa III, ei spun ca sunt numai la clasa II si clasa I... si de nevoie deacum cumperi ce iti propune doamna de la casa, ca nu ai incotro...
Nu există posibilitatea de a achiziționa bilete nenominalizate la un tren, abonamente, legitimații de mai multe călătorii? CFM are un soft pentru vândut bilete sau fiecare tren are un nr. de locuri rezervat pentru fiecare stație și tanti de la bilete vinde doar ce are pe diagramă?

De curiozitate, personalul CFM poate călătorii gratuit? Știu că pentru feroviarii din alte țări care vin în concediu sau în interes de serviciu prin Moldova sunt niște condiții de mai bine scoți banu' și cumperi biletul decât să faci toată birocrația pentru călătoria gratuită. La călătoria de serviciu dacă nu vii cu biletul emis din țara ta (!), CFM nu te primește doar cu ,,ОСЖД служебный билет". În schimb, la cehi și slovaci nici măcar nu ai nevoie de rezervare dacă ai așa ceva.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Veaceslav_MD

Veaceslav_MD

Numarul mesajelor : 136
Localizare : CFM
Reputatie : 1401
Data de inscriere : 09/08/2015

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 17:26

Dr2005 a scris:

Nu există posibilitatea de a achiziționa bilete nenominalizate la un tren, abonamente, legitimații de mai multe călătorii? CFM are un soft pentru vândut bilete sau fiecare tren are un nr. de locuri rezervat pentru fiecare stație și tanti de la bilete vinde doar ce are pe diagramă?

De curiozitate, personalul CFM poate călătorii gratuit? Știu că pentru feroviarii din alte țări care vin în concediu sau în interes de serviciu prin Moldova sunt niște condiții de mai bine scoți banu' și cumperi biletul decât să faci toată birocrația pentru călătoria gratuită. La călătoria de serviciu dacă nu vii cu biletul emis din țara ta (!), CFM nu te primește doar cu ,,ОСЖД служебный билет". În schimb, la cehi și slovaci nici măcar nu ai nevoie de rezervare dacă ai așa ceva.

Nu exista nici o posibilitate, biletele se emit numai de la casele de bilete.

Poate calatori daca are un permis special si un motiv care este confirmat printr-un ordin de sefii de la CFM...deci gratuit pot calatori numai superiorii Very Happy

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80

Numarul mesajelor : 3725
Varsta : 36
Localizare : Pascani
Reputatie : 6889
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 19:07

Reaboi Veaceslav a scris:
dan tm a scris:
Se citeste Pe Ci?

nu se foloseste si limba romana? cum ar fi in romaneste?

nu se foloseste.
Toata documentatia la CFM este in limba rusa.
Convorbirile mecanicilor de locomotiva cu impiegatul de miscare, manevre, absolut totul este in limba rusa.

Pentru ca lucreaza personal cu varsta 50-60+....cu salarii mizere care se retine cu 3-6 luni.
Tineretul nu are de lucru, chiar si eu am terminat colegiul feroviar la specialitatea: Organizarea si dirijarea circulatiei trenurilor - si n-am avut de lucru...de aceea acum lucrez in alt domeniu.

Si nu cred ca iin timpul apropiat se va schimba ceva...tot in rusa va ramane...

Am o colega din colegiu, care s-a angajat la CFM dupa absolvire, chiar daca si am studiat specialitatea in limba de stat, ea oricum era nevoita sa invete totul de la inceput, in limba rusa la noul loc de munca Very Happy



Aici sunt doua aspecte:


1. Este unul politic. Guvernul Republicii Moldova este cel care ar trebui sa impuna folosirea numai a limbii romane, in toate institutiile si intreprinderile de stat, cum este si CFM-ul.
Daca ar exista vointa politica, un ministru care se ocupa si cu transportul feroviar in republica Moldova, poate da imediat un ordin sau o dispozitie oficiala ca in maxim cateva luni toate instructiile si procedurile tehnice si administrative sa fie traduse in limba romana. Astazi exista mijloace tehnice moderne care pot realiza aceste traduceri dintr-o limba in alta foarte rapid.

Si tot guvernul si parlamentul RM este cel care trebuie sa dea o lege prin care absolut toti angajatii din sistemul de stat din RM sa fie obligati sa cunoasca limba romana, iar in timpul indeplinirii atributiilor de servici sa utilizeze numai limba romana.


2. Al doilea aspect este cel al factorului uman. Sigur ca pt un om de 50- 60 de ani ar fi greu sa invete acum limba romana, insa daca ar aveea de ales intre a invata limba romana si a-si pierde serviciul, cu siguranta ar prefer prima varianta.

Ministrul sau directorul CFM pot da o dispozitie prin care, intr-un termen rezonabil, intreg personalul CFM sa fie obligat, daca vrea sa-si pastreze locul de munca, sa invete si sa utilizeze limba romana.



Acuma de ce s-a ajuns in situatia ca o mare parte din persoanele in varsta din RM (care s-au stabilit cu traiul inainte de 1991, in fosta RSS Moldoveneasca), are o explicatie, pe care in treacat a amintit-o colegul de forum din Balti. Eu voi incerca in cateva randuri sa dezvolt aceasta explicatie.

Si intai, ca sa spun de unde cunosc datele pe care le voi arata mai jos, trebuie sa precizeze si cateva date mai personale. Tata s-a nascut in 1933 intr-o comuna din Basarabia, din fostul judet Soroca. Bunicul de pe tata a fost sef de post de jandarmi in aceea comuna (era de loc din comuna Padureni, fostul judet Falciu, dar fusesera repartizat cu serviciul in anii 30 in Basarabia), iar bunica de pe tata era de loc din Basarabia.
In 1940, cand URSS a ocupat Basarabia, tata si cu parintii lui s-au refugiat in Romania, dar o sora si un frate a lui bunica de pe tata au ramas in Basarabia, nevrand sa-si abandoneze gospodariile. Acestia au fost deportati in 1940 in Siberia, unde au stat 16 ani, pana in 1956, cand, in urma "raportului secret" a lui Nikita Hrusciov de la congresul al 20 al PCUS (raport in care erau condamnate crimele si ororile din epoca stalinista), li s-a permis sa se reintoarca in Basarabia, stabilindu-se cu traiul in orasul Soroca.
Apoi aceea matusa de a lui tata s-a angajat la fabrica de branzeturi din Soroca, iar, in anii 70, accelasi stat sovietic care o deportasera in Siberia in 1940, I-a conferit ordinul "erou al muncii socialiste'.
Pe aceasta matusa si pe acel unghiu tata I-a putut revedea abia in 1967 (dupa 27 de ani), cand tata a primit aprobare sa viziteze URSS.
Eu I-am cunoscut prima data in 1987, cand am fost prima data la neamuri in Basarabia.

Apoi tot tata a cunoscut in 1967 si alte neamuri -unii din ei locuiau in Chisinau,iar altii la Soroca- prin intermediul matusii si unchiului, neamuri pe care le-am cunoscut si eu prima data in 1987.


Din aceste surse, dar si din ce am citit, am putut afla multe date despre situatia economica, sociala si politica din fosta RSS Moldoveneasca.


Si dupa aceasta scurta paranteza, sa dezvolt explicatia colegului din Balti.


In anii 70- 80, si in fosta RSS Moldoveneasca, a avut loc un anumit process de industrializare, realizandu-se cateva intreprinderi industrial mari, unele din ele in domenii de varf, precum electronica si electrotehnica.

Dintre aceste intreprinderi amintesc din memorie: Uzina "Semnal" din Chisinau, fabrica de televizoare "Alfa" din Chisinau, Uzina "Topaz" din Chisinau, Uzina "Raut" din Balti, Fabrica "Hidroimpex" din Soroca, etc.

Insa, politica de cadre din fosta URSS, a favorizat prin toate mijloacele aducerea in structurile de conducere din aceste uzine din fosta RSS Moldoveneasca, a unor asa-numiti "specialisti" din alte republici unionale ale fostei URSS, si in special din RSS Ucraineana si RSFS Rusa.

Acestia erau determinati si stimulati sa vina in RSS Moldoveneapentru prin diverse mijloace: oferirea cu prioritate a unei locuinte (daca ar fi ramas la Kiev, Harkov sau Moscova ar fi trebuit sa astepte mult mai mult pana cand ar fi primit repartitie pentru un apartament), prin angajarea lor imediata in functiile cele mai bine platite (directori, sefi de sectie, maistri, etc), prin faptul ca in fosta RSS Moldoveneasca aprovizionarea cu produse alimentare era net superioara fata de celelalte republici unionale (si oricum, in Chisinau sau Balti tot gaseau un vin bun, spre deosebire de Moscova, Harkov sau Kiev), etc.
Nu de putine ori un director de fabrica adus din RSS Ucraineana sau RSFS Rusa isi angaja si soacra pe un post oarecare in aceea fabrica.

In plus, acestor "specialisti" veniti din RSS Ucraineana si RSFS Rusa li se inocula idea ca rusii ar fi chipurile "superiori" celorlalte popoare din fosta URSS, ceea ce I determina de multe ori sa aibe o atitudine aroganta si dispretutoare fata de majoritatea populatiei romanesti din fosta RSS Moldoveneasca, si mai ales I determina sa aibe o atitudine incapatanata si a refuza sa invete limba romana.

Legat de aceasta, o mica intamplare (dar semnificativa pentru atitudinea si relatiile celor veniti ca "specialisti" din alte republici unionale cu majoritatea populatiei romanesti din fosta RSS Moldoveneasca), povestita de tata, despre ce s-a intamplat cand a fost in 1967 prima data in URSS.

Tata, venind de la Husi (unde si atunci gaseai un vin bun), "inarmat" cu un vin de Husi si cu coniac "Vaconi" produs la Vaslui, si-a revazut matusa si unchiul dupa 27 de ani.
Bineinteles, ca peste tot la asemenea ocazii, de bucurie, s-a lasat si cu o masa bogata si cu mai multe sticle desfacute.
Directorul fabricii de branzeturi din Soroca (fabrica unde lucre matusa lui tata) , care era rus, cand a aflat ca este rost de mancare si mai ales bautura gratis, s-a infiintat si el la masa.
De asemenea, la masa se mai gasea si un vecin de bloc a acelei matusi, veci care era roman.

La un moment dat, acel vecin de bloc I-a spus lui tata: "Valerica, nu mai scoate bautura, ca porcul asta de rus nu mai pleaca pana maine dimineata".

Tata mirat I-a spus: "Mai esti nebun, cum spui asa de fata cu omul ?! Il jignesti!"

La care acel vecin I-a spus lui tata: "Stai linistit Valerica, ca porcul nu stie romanesti!"

Tata mirat a spus ca s-a uitat la rus, care radea cu gura pana la urechi, crezand ca s-a spus vreo gluma!
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80

Numarul mesajelor : 3725
Varsta : 36
Localizare : Pascani
Reputatie : 6889
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 19:18

Din ce am putut sa remarc si eu in 1987 si 1989 cand am fost primele dati la Chisinau si Soroca si cand inca mai exista URSS-ul, in magazine, in troleibuze sau autobuze, etc., se putea intampla deseori ca daca vanzatoarea sau soferul erau rusi, si I intreba ceva in limba romana, sa refuze sa-ti raspunda!

Era vorba de o rea-vointa si o incapatanare clara, izvorata din parerea ca rusii ar fi chipurile "superiori" majoritatii populatiei romanesti.


In plus, romanii care terminau sa spunam o facultate cu specific tehnic din fosta RSS Moldoveneasca era repartizati in alte republici unionale din fosta URSS sau chiar in republicile indepartate din zona Asiei Centrale.

Tinerii din fosta RSS Moldoveneasca care erau incorporate in armata sovietica era trimisi sa-si sadisfaca stagiul militar in alte republici unionale. Am avut un neam care desi era nascut si locuia in Chisinau, cand a fost incorporat in armata sovietica, a fost trimis la Moscova.


Aceasta stare de fapt a generat nemultumiri mocnite si ascunse a majoritatii populatiei romanesti din fosta RSS Moldoveneasca, nemultumiri adunate timp de zeci de ani, si care au rabufnit la sfarsitul anilor 80, cand Mihail Gorbaciov -metaforic vorbind- a ridicat capacul de pe oala sub presiune, oala care a dat in foc!
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 5665
Reputatie : 7437
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Dum 23 Sept 2018, 20:38

Cum le sti tu pe toate.

Colegul forumist e din RM si nu a intervenit in discutiile tale despre unire.

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80

Numarul mesajelor : 3725
Varsta : 36
Localizare : Pascani
Reputatie : 6889
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Lun 24 Sept 2018, 08:44

Nu le stiu pe toate- nimeni nu le stie pe toate! Incercam sa explic niste fenomene istorice, sociale, economice si politice, care s-au petrecut in fosta RSS Moldoveneasca!
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 5665
Reputatie : 7437
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   Lun 24 Sept 2018, 10:09

Nu se potrivesc. republica Moldova este alt stat, noi nu avem ce sa ne amestecam in viata lor.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: CFM-Moldova   

Sus In jos
 
CFM-Moldova
Sus 
Pagina 1 din 11Mergi la pagina : 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-
Mergi direct la: