Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiţi
 

 Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000

In jos 
AutorMesaj
Luna



Numarul mesajelor : 2995
Reputatie : 6191
Data de inscriere : 18/03/2011

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 24 Aug 2018, 12:35

Intamplator am gasit pe net articolul asta, inteleg ca in 1968 doua trenuri de calatori s-au ciocnit tot din cauza alcoolului, impegatul de miscare fiind beat - iata deci ca nu e de ieri de azi problema alcoolului la locul de munca. E musai insa de combatut/rezolvat cumva.


Cea mai mare tragedie CFR, 22 de morți, 72 de răniți, s-a produs de la o țuică. ”E sub masă, s-o golești!” Ceaușescu și-a trimis ”fratele” la anchetă

În dimineața de 7 octombrie 1968, două trenuri primesc, aproape concomitent, ”unda verde” pentru plecare. Urmează să meargă pe aceeași linie din cauza greșelii unui acar, beat, după ce ”rezolvase” o sticlă de țuică. Tragedie uriașă. Procesul are loc în sala de așteptare a Gării Teiuș, cu 1.000 de oameni. Ceaușescu îl trimite la fața locului pe Virgil Trofin, socrul celebrului manechin Melek Amet

Pe 7 octombrie 1968, dimineața, trenul personal 3340 e parcat în Halta Bucerdea, în județul Alba. Cum există restricții de circulație, el trebuie să aștepte trecerea acceleratului 340, ce vine din sens opus, dinspre stația Crăciunelul de Jos, Blaj. Acar e Theodor Petrișor. Macagiul Alexandru Cristea îl anunță, cu o noapte înainte, că i-a lăsat o sticlă de țuică sub masă. ”S-o golești!”, îi spune. Petrișor se conformează, o rezolvă, toată, în șapte ore! Spre ora 5.30 e matol. Uită să le comunice mecanicilor noile date și dă drumul, concomitent, la două trenuri. Acestea urmează să se întâlnească, pe aceeași linie!

La 6.14 are loc coleziunea. 22 de persoane mor pe loc. Alte 72 sunt rănite! Pagube materiale de peste 11 milioane de lei. Cea mai mare tragedie CFR pe timp de pace! Imediat apar mașini de Miliție, de la Securitate, elicoptere ce transportă răniții la spitale. Pasagerii din trenul personal sunt cei mai afectați. Ceaușescu află în acea dimineață. Dă ordin ca Virgil Trofin, membru marcant al PCR, apropiat al dictatorului, dar și al Anei Pauker, să plece la fața locului.

„Ocupam locul 52 din vagonul 4. Pe la orele 6.14 m-am trezit aruncat de pe bancă la podea. Mi-am revenit în fire, neştiind ce s-a întâmplat. Am coborât din vagon şi am văzut că trenul staţiona. Era o ceaţă densă, nu se vedea mai departe de 30 de metri. Am auzit imediat ţipete, vaiete, oameni îngroziţi. Am notat kilometrul: 86+700 şi m-am îndreptat spre cabina 1, unde l-am întâlnit pe acarul, în persoana inculpatului Alexandru Cristea. Accesta m-a întrebat: „Ce este acolo?“. Mi-am continuat apoi drumul spre staţie şi aici l-am găsit în biroul de mişcare pe inculpatul Theodor Petrişor, şezând pe scaun. Era obosit, avea ochii injectaţi...“

Aristide Georgescu, pasager

Procesul începe în sala de așteptare a Gării Teiuș, în prezența a 1.000 de ”ceferiști, aduși din toate colțurile țării, pentru a da exemplu”, după cum scriu ziarele vremii. Impiegatul de mișcare Theodor Petrișor e principalul vinovat. Primește condamnarea la moarte în urlalele celor prezenți! Ulterior, va fi condamnat la muncă silnică. Execută 18 ani la Penitenciarul Aiud și este eliberat. Acarul Alexandru Cristea primește 20 de ani de muncă și 10 de degradare civică. Nimeni nu spune că între 1961 și 1968, din cauza stării precare a căilor ferate din România, avuseseră loc 14.200 de accidente soldate cu 114 victime și alte 265 de persoane rănite. Comuniștii nu mușamalizează cazul, dar nu fac referire la cauze, ci doar la vinovați. Se arată cu degetul, angajările încep să se facă din ce în ce mai greu. Răniții sunt tratați gratuit, cei care au avut de suferit de pe urma tragediei primesc contravaloarea biletului...

https://a1.ro/news/inedit/cea-mai-mare-tragedie-cfr-22-de-mor-id524109.html
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 15815
Varsta : 30
Localizare : Bucureşti, Drumul Taberei
Reputatie : 18925
Data de inscriere : 17/08/2011

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 24 Aug 2018, 13:28

Noi ştim doar ce a vrut Partidul să ştim... nu putem avea certitudinea că evenimentele s-au întâmplat aşa cum sunt descrise, mai ales că acest caz a fost menit să fie un exemplu, de aici şi procesul public din gara Teiuş.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80

Numarul mesajelor : 4560
Varsta : 37
Localizare : Pascani
Reputatie : 8027
Data de inscriere : 03/11/2010

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 24 Aug 2018, 14:09

A fost si un reportaj tv mai demult pe tema asta, reportaj in care a vorbit si fostul acar Alexandru Cristea.

Oricum, este cert ca vinovat (in cea mai mare masura) pentru producerea acelei grav accident a fost impiegatul Teodor Petrisor!

O descriere mai exacta a felului cum s-a produs acel accident:

In octombrie 1968, in mod obisnuit, trenurile cursa 3340 Teius- Blaj si accelerat 303 Bucuresti Nord- Oradea, trebuiau sa se incruciseze in statia Craciunel.

Insa, datorita faptului ca in ziua de 7 octombrie 1968, se efectuau unele lucrari de refactie la linie in statia Craciunel, operatorul RC Blaj decide ca aceasta incrucisare sa se efectuieze in aceea zi in HM Bucerdea (aflata pe atunci intre statia Craciunel si halta Cistei hc).

Ca atare, operatorul RC transmite aceasta dispozitie catre toti impiegatii de miscare din statiile si HM-urile aflate intre Teius si Blaj, si in special impiegatului de miscare din HM Bucerdea- Theodor Petrisor. Astfel, prin dispozitia RC Blaj, nr. 142 din 7 octombrie 1968, transmisa impiegatului de miscare Theodor Petrisor din HM Bucerdea, se preciza faptul ca trenul cursa 3340 Teius- Blaj va fi primit in HM Bucerdea pe linie abatuta, unde va astepta trecerea trenului accelerat 303 Bucuresti Nord- Oradea.

Insa, pe parcursul turei de servici, impiegatul de miscare Theodor Petrisor a consumat bauturi alcoolice (aduse de acarul Alexandru Cristea), astfel incat, la primirea dispozitiei operatorului RC, se afla in stare de ebrietate.

Ca atare, impiegatul de miscare Theodor Petrisor nu a transmis dispozitia operatului RC catre cei doi acari (la cabina 1 se afla acarul Alexandru Cristea).

Astfel, dupa ce primeste solicitarea telefonica de cale libera de la statia Coslariu Gara Podu Mures pentru trenul cursa 3340, pe care o acorda, Theodor Petrisor i ordona acarului de la cabina 2 a HM Bucerdea sa execute parcursul pentru primirea trenului cursa 3340 pe linie directa!

Apoi trenul cursa 3340 soseste si este garat in HM Bucerdea pe linie directa, unde stationeaza cateva minute.

Apoi, impiegatul de miscare din statia Craciunel i solicita lui Theodor Petrisor acordul telefonic de cale libera pentru trenul accelerat 303, iar Theodor Petrisor acorda cale libera pentru trenul accelerat 303. Ca atare, impiegatul de miscare din statia Craciunel expediaza trenul accelerat 303 catre HM Bucerdea.

Aflat in stare de ebrietate si uitand de acordul pentru acceleratul 303 dinspre Craciunel spre HM Bucerdea, dat cu cateva minute in urma, impiegatul de miscare din HM Bucerdea, Theodor Petrisor, i ordona acarului de la cabina 1 Alexandru Cristea sa execute parcursul, dupa care expediaza trenul cursa 3340 din HM Bucerdea spre statia Craciunel, contra trenului accelerat 303!

La cateva minute dupa aceasta, dandu-si seama de grava greseala facuta, Theodor Petrisor se intoarce in biroul de miscare, de unde incearca sa ia legatura cu acarul Alexandru Cristea de la cabina 1, pentru a-i solicita sa opreasca trenul cursa 3340. Insa, in acele momente, acarul Alexandru Cristea se afla in fata cabinei (pentru a defila trenul cursa 3340 care tocmai parasea HM Bucerdea, indreptandu-se spre statia Craciunel), astfel incat nu a auzit apelul telefonic al impiegatului de miscare Theodor Petrisor.

Apoi acesta incearca sa ia legatura prin telefon si cu impiegatul de miscare din statia Craciunel, insa nici acesta nu raspunde la apelul telefonic.
La vremea respectiva, nu erau inca montate statii radio pe locomotive.

Astfel, in dimineata zilei de 7 octombrie 1968, trenul cursa 3340 Teius- Blaj (care se deplasa cu viteza de 60 km/h, remorcat cu o locomotiva cu aburi) se ciocneste frontal cu trenul accelerat 303 Bucuresti Nord- Oradea (care se deplasa cu viteza de 80 km/h, remorcat cu o locomotiva tip 060-DA) pe linia curenta dintre HM Bucerdea si statia Craciunel.

Coliziunea frontala dintre cele doua trenuri, a fost devastatoare. 22 de persoane au decedat, iar alte cateva zeci au fost ranite grav. Alaturi de impiegatul de miscare Theodor Petrisor, a fost considerat vinovat de producerea tragediei si acarul de la cabina 1 a HM Bucerdea, Alexandru Cristea.

Procesul celor doi s-a judecat in sala de asteptare a garii Teius (foarte aproape de locul tragediei), in prezenta a 1.000 de ceferisti, adusi din toata tara. Theodor Petrisor a fost condamnat la moarte si la confiscarea averii. Ulterior, este achitat si eliberat. Alexandru Cristea a fost condamnat la 20 de ani de munca silnica si 10 ani de degradare civica.

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
ldh80

Numarul mesajelor : 4560
Varsta : 37
Localizare : Pascani
Reputatie : 8027
Data de inscriere : 03/11/2010

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 24 Aug 2018, 14:18

Exista un reportaj tv pe aceasta tema, intitulat "Adevaruri despre trecut: Ioane, am facut-o! despre un process al unui condamnat la moarte!" Din pacate nu reusesc sa postez link-ul cu acel reportaj tv.
Sus In jos
ets2oltromânia



Numarul mesajelor : 874
Varsta : 20
Localizare : -
Reputatie : 2160
Data de inscriere : 15/06/2016

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 24 Aug 2018, 15:52


Cu placere!
Sus In jos
c o r v i n
V.I.P Member
V.I.P Member
c o r v i n

Numarul mesajelor : 3565
Varsta : 43
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 6476
Data de inscriere : 16/10/2013

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitimeVin 08 Noi 2019, 23:26

Deși nu mai speram să o pot găsi în format original, s-ntâmplat minunea! Am găsit-o pe net la un preț rezonabil și m-a surprins total calitatea grafică deosebită! Cât despre conținut... E o ediție personală (nu apare vreo editură!) a unui autor cunoscut, probabil, cel mai prolific autor de carte feroviară de la noi! Datele din această expunere arată clar un volum uriaș de muncă pe plan arhivistic și nu numai! Sunt redate rezumativ sau direct din actele vremii peste 350 de evenimente, fiecare cu detalii tehnice (numere de tren, de loco, de vagoane, morți, răniți redați nominal, persoane implicate etc) plus multe fotografii cât se poate de grăitoare!
Există și un minus aici în sensul că cea mare parte din evenimente sunt cele de până la sfârșitul celui de-al doilea Război mondial, după 1950 sunt doar 5 evenimente și nu cele de care s-a vorbit pe forum anterior! Probabil, arhivele din perioada comunistă nu au fost atât de ”disponibile” pe partea asta de întâmplări negative, altă explicație nu găsesc! Una peste alta, merită tot efortul de a o găsi și mai ales de a o lectura, în special pentru amatorii de istorie feroviară românească!...

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Dsc_0959

Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Dsc_0960
Sus In jos
Continut sponsorizat




Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Empty
MesajSubiect: Re: Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000   Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000 Icon_minitime

Sus In jos
 
Accidente feroviare in Romania de dinaintea anului 2000
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-
Mergi direct la: